Δουλειά ή δουλεία η εργασία από το σπίτι;

Δουλειά ή δουλεία η εργασία από το σπίτι;

Τρόποι για να βάλεις τα πράγματα σε τάξη

«Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος από το σπίτι σου», πίστευε η Ντόροθι στο παραμύθι «ο Μάγος του Οζ», αλλά εκατομμύρια πολιτών σε όλο τον κόσμο που αναγκάστηκαν να εργαστούν από το σπίτι λόγω του COVID-19 μάλλον διαφωνούν μαζί της, αναφέρει στο άρθρο του ο ψυχίατρος Δρ. Άλεξ Δημητρίου από την Καλιφόρνια των ΗΠΑ, εξηγώντας ότι οι εργαζόμενοι που έκαναν το σπίτι τους γραφείο, αισθάνονται αγχωμένοι, μοναχικοί και εξαντλημένοι.

Το «σύνδρομο οικιακού γραφείου», όπως το ονόμασαν οι ειδικοί, δημιουργεί τεράστιο άγχος και ανησυχία στους εργαζόμενους, λόγω των ρευστών ορίων μεταξύ επαγγελματικής και οικιακής ζωής. Ένας «υπάλληλος» στο σπίτι μοιράζει συνεχώς το χρόνο του μεταξύ εργασίας και οικογένειας και ουσιαστικά δεν καταφέρνει να βιώσει τίποτα ολοκληρωτικά, γεγονός που τον εξαντλεί ψυχολογικά. Ο εργαζόμενος στο σπίτι, δεν χαλαρώνει ποτέ και δεν δουλεύει αφοσιωμένα, αφού προκύπτουν συχνές διακοπές από τον/την σύζυγο και τα παιδιά, αλλά και τις υποχρεώσεις του σπιτιού παρατείνοντας το ωράριο της εργασίας και δημιουργώντας εξουθενωτικές συνθήκες. Μια βόλτα το σκύλο, μια επισκευή σε μια ζημιά που προέκυψε ή τη σημασία που πρέπει να δώσεις στο παιδί τη στιγμή που την χρειάζεται και εσύ είσαι παρόν, είναι μερικές από τις συνθήκες που δημιουργούν το «χάος» που προκαλεί έντονο στρες.

Παράγοντες που μεγιστοποιούν το άγχος

Το στρες για τον εργαζόμενο από το σπίτι αυξάνεται όταν δεν υπάρχει πρόγραμμα, με καθορισμένες χρονικές περιόδους για δουλειά, οικογένεια και χαλάρωση, αλλά και όταν η έλλειψη ρουτίνας και οι παρατεταμένες ώρες εργασίας στο σπίτι συγχωνεύονται με τον προσωπικό χρόνο. Σε όλα αυτά εσχάτως προστέθηκαν και η οικονομική αβεβαιότητα, αλλά και η κοινωνική απομόνωση λόγω κορωνοϊού, δημιουργώντας επιπλέον άγχος και συναισθήματα μοναξιάς και πίεσης στους εργαζόμενους από το σπίτι.

Ωστόσο υπάρχουν δοκιμασμένοι μηχανισμοί αντιμετώπισης για την αποφυγή του «συνδρόμου οικιακού γραφείου» και την επίτευξη «ψυχολογικής ευημερίας» που μπορούμε να ακολουθήσουμε και να φαντάζει η εργασία από το σπίτι «παράδεισος».

Τρόποι αποφυγής του συνδρόμου

Το πρώτο βήμα για την αποφυγή του «συνδρόμου οικιακού γραφείου», είναι να μην ξεχνάτε να εξυπηρετείτε τις φυσιολογικές ανάγκες σας. Να αφιερώσετε χρόνο για να φάτε θρεπτικά και όχι μόνο σνακ, να κοιμάστε επαρκώς, κατά προτίμηση επτά έως οκτώ ώρες και να ασκείστε καθημερινά. Από το 1943, ο Αμερικανός ψυχολόγος Αβραάμ Μάσλοου δημιούργησε ένα μοντέλο που ορίζει την ιεραρχία των ανθρώπινων αναγκών, με τις βασικότερες το φαγητό, το νερό, τη στέγη, τον ύπνο και την ασφάλεια. Μέχρι να ικανοποιηθούν αυτά τα βασικά, ανέφερε ο Μάσλοου, ένα άτομο δεν μπορεί να επιτύχει την αυτοολοκλήρωση του και να βρει αληθινό νόημα στην εργασία και τη ζωή.

Το φαγητό, ο ύπνος αλλά και η άσκηση βοηθούν επίσης στην καθιέρωση ορίων, χωρίζοντας την ημέρα σε «φάσεις» μεταξύ του χρόνου εργασίας και της οικιακής ζωής. Χωρίς αυτές τις «φάσεις», ο εργαζόμενος στο σπίτι παραλείπει τα βασικά, λόγω των μη ρεαλιστικών προσδοκιών εργασίας, της υπερβολικής εστίασης και της εμμονής με την απόδοση της δουλειάς. Η άσκηση είναι μια εξαιρετική ανακούφιση από το άγχος και λειτουργεί αντισταθμιστικά στις ατέλειωτες καθιστικές ώρες εργασίας μπροστά από τον υπολογιστή.

Tips

Διαχωρίστε τον χώρο εργασίας σας στο σπίτι και αναπτύξτε μια ρουτίνα όπως αυτή που είχατε στο γραφείο. Διατηρήστε το ωράριο και ξεκινήστε να εργάζεστε ταυτόχρονα με τους εργαζόμενους στο γραφείο. Με την ολοκλήρωση του ωραρίου χαλαρώστε και συμπεριφερθείτε όπως όταν επιστρέφατε στο σπίτι από τη δουλειά και αφιερώστε χρόνο για εσάς και την οικογένεια.

Ξεκινήστε την εργασία σας με ότι πρέπει να γίνει από εσάς, διατηρώντας το μυαλό απαλλαγμένο από ερωτήματα και απαιτήσεις άλλων ανθρώπων, ενισχύοντας την εστίαση σε ό,τι πρέπει να γίνει τώρα.

Αποσυνδεθείτε και σταματήστε να απαντάτε σε κλήσεις, μηνύματα και μέιλ που σχετίζονται με την εργασία, όταν ολοκληρώνετε το ωράριο σας.

Μην είστε με τις πιτζάμες! Φορέστε ότι θα βάζατε στο γραφείο τις ώρες που εργάζεστε και όταν τελειώσετε αλλάξτε και βάλτε κάτι πιο άνετο.

Μην απομονώνεστε. Διατηρήστε την επικοινωνία με συναδέλφους και φίλους και μην ξεχνάτε ότι από εσάς εξαρτάται το πως θα διαμορφώσετε ένα λογικό πρόγραμμα εργασίας.

Πηγή :

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychiatry-and-sleep/202004/home-office-syndrome